ابوالفضل کزازی؛ حسین عبودی؛ مهدی حداد زاده
دوره 3، شماره 11 ، دی 1384، ، صفحه 63-83
چکیده
سیاست حذف یارانه غیر مستقیم و تبدیل آن به یارانه های مستقیم از سیاست های اصلی کشور طی برنامه های گذشته بوده است و دولت طبق برنامه چهارم توسعه موظف به ساماندهی نظام یارانه ای بخش فرهنگ با رویکرد تغییر نظام پرداخت یارانه تولید به سمت مصرف شده است. طی سالهای اخیر شاهد هستیم که یارانه توزیع کاغذ روزنامه کشور همواره بصورت غیر مستقیم و بوسیله ...
بیشتر
سیاست حذف یارانه غیر مستقیم و تبدیل آن به یارانه های مستقیم از سیاست های اصلی کشور طی برنامه های گذشته بوده است و دولت طبق برنامه چهارم توسعه موظف به ساماندهی نظام یارانه ای بخش فرهنگ با رویکرد تغییر نظام پرداخت یارانه تولید به سمت مصرف شده است. طی سالهای اخیر شاهد هستیم که یارانه توزیع کاغذ روزنامه کشور همواره بصورت غیر مستقیم و بوسیله تخصیص کاغذ یارانه ای به مطبوعات انجام گرفته است و همین امر مشکلات فراوانی را برای تولید کنندگان کاغذ بوجود آورده است. این پژوهش به بررسی و تجزیه تحلیل سیاستهای اقتصادی – بازرگانی دولت در زمینه صنعت کاغذ روزنامه پرداخته است. عوامل موثر بر بازار کاغذ روزنامه داخلی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه و در قالب مدل PEST در چهار حوزه سیاسی، اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی و تکنولوژیکی شناسایی و اولویت بندی شدند. در این مقاله سیاستهای حمایتی دولت که به عنوان مهمترین عامل موثر بر صنعت کاغذ شناسایی شد بصورت کامل تشریح و راهکارهای مناسب در این زمینه ارائه گردیده است.